16 Mart 2010 Salı

Facebook'da Gafil Avlanmalar

Beni Facebook'da aşırı rahatsız eden iki büyük olaya acilen dikkat çekmek istedim. Bu iki kalem hakkında kendilerine de yazdım yolladım ama pek tabi ki ilgilenilir mi, işlerine gelir mi bunlar ayrı meseleler...

Şimdi...Birinci dikkatimi çeken şey kişisel olarak seçip davetiye yollamadan küttedenek "Ahanda! Evinkedisi Facebook'da (tabi ismi soyadı da al sana şu) seni de davet ediyor!" diyerekten uyarılan insanlarla ilgili... Bu durum, bir kere kişisel gizlilik ihlalinin Allah'ı dır bana göre. Çünkü olayın içinde ciddi bir gafil avlanma, apışıp kalma, ağzını yerden toplama durumları var.

Efendim, nasıl oluyor da oluyor? diyenler için hemen açıklayayım, olay şöyle gerçekleşiyor; Facebook hesabı açarken size sorulan sorulardan bir tanesi facebook hesabının bağlanacağı diğer bir adres...

Hatta o adresinizin profilde görünüp görünmemesi, olması gerektiği gibi, size soruluyor, siz de gizli kalmasını istiyorsanız gönül rahatlığı ile pek aktif kullanmadığınız, belki kişisel bilgilerinizin saklı olduğu, blog adresini veya gizli bir adresinizi verebilirsiniz. Ya da atıyorum, her gün kullandığınız ama gayetten formal ilişkilerde bulunduğunuz iş arkadaşlarınız var listede. Boku yediniz!

Bir kere davetiye gidince " Ay kardeş yanlışlık olmuş, aslında sana yollamak hayatımda aklıma gelecek en son şey, geri aldım sen bunu hiç gönderilmemiş say!" falan da diyemiyorsunuz.

Ya düşünsenize, bloğunuzun falan bağlı olduğu isim soyad olmayan bambaşka bir adrese bağlı kelalaka kim varsa onlara da gidebiliyor tüm detaylar, kelaynak gibi fotoğrafınız, aile efrat sülale halleriniz falan...

Eveeeeet! İnanılası gibi değil ama bana gelen bazı davetiyelerden bazılarının aslında o kişinin rızası olmadan gafil avlanmış olduğu o kadar barizleşmeye başladı ki gerçekten bu durumun yazılması benim için kaçınılmaz bir hal aldı.

Sonra bilmeden kendi kendime benim facebook account'unu bloğun bağlı olduğu kelalaka kişiler için kullanılan hesaba bağladığımı düşündüm, beni bir kaşıntı tuttu, anlatılmaz hissedilir türden :( (Gerçi bu konuya değinilmiş ama Facebook hesabı açarken kalem kalem avukat gibi her yazılan okunmuyor ki!)

İkinci çok önemli fark ettiğim nokta fotoğraflar konusunda yaşandı. Anasayfaya gittiniz, orada sizlerin arkadaşlarınız olduğu kişiler kendi arkadaşlarının bir fotoğrafına yorum yapmış. Şimdi gidin fotonun üzerine ve tıklayın. Voilaaaaaa!

Göreceğiniz şudur ki, o kişinin profilindeki bilgiler saklı olsa bile her bir fotoğraf albümüne " Yalnızca arkadaşlarım" ibaresi konulmadığından dolayı yedi sülalesini görebiliyorsunuz!!!!! Bu korkunç bir şey!!!! " Gizlilik Ayarları"ndan genelde seçilen " Yalnızca Arkadaşlarım" yetmiyor. Bu haklı olarak %90 kişinin gözden kaçırıp anormal bir şekilde deşifre olması için bir ikinci yol :(((

Unutmayın ki, Facebook bazı kişiler tarafından tamamıyla bir sosyal internet ağı olarak algılanıyor ve yine yalnızca internetten tanıdığı yüzbilmemnekadar kişi listede, dolayısıyla o kişi arkadaşlarınızdan biri ise ve sizin çok özenle koruduğunuz fotoğraflarınızdan birine yorum bıraktıysa, O'nun kendi arkadaşlarıyla paylaşılan Ana Sayfasına bu bilgi gidiyor ve ayıkla pirincin taşını! O ne üdüğü gerçekte belirsiz şahıs sizin çoluk, çocuk, bebek, koca, gelmiş, geçmiş... herşeyinize ulaştı. Boku yedik etti mi number two?!

Al sana Facebook!

Kıssadan hisse...

Foto albümlerinizin her birine tek tek ayar yapın, o zaman sizin fotoğraflarınıza yorum yapan arkadaşınızın arkadaşları kendi anasayfalarında durumu göremiyor bu bir.

Facebook accountunuzu kişilik bilgilerinizin gizli olduğu, kelalaka insanların bulunduğu bir adrese bağlamayın bu da iki.

Ayrıca, msn ya da başka hesaplardaki kullanmadığınız adresleri bu tür tatsız olayların yaşanmaması için iptal edin ahanda bu da üç.

Bizim gibi ya Allah bismillah işin içine dalanlar da...Facebook'da sırıtarak gelen kelalaka tiplerin üzerine bir bardak su için :)))

2 yorum:

Açalya dedi ki...

sinir bozucu gerçekten de...meğer bana, zaten listemde olan kişilerden facebook'a davetiye geliyor email adresime...ben de diyorum ya manyak mı bu insanlar zaten listemde...

Evin Kedisi dedi ki...

Diyelim aynı kişinin başka adresleri var, sen ilk hesabını açtığında senin listendekilere davet gidiyor, sonra senin listendeki birisinin facebook accontunu bağladığı adresi değiştireceği tuttu değil mi, haydaaa bu sefer onun listesindeki herkese davetiye...Anla ki sende olan kişi bağlı olduğu adresi rahatsız olduğu, gak guk denildiğinde o posta kutusu doluyor diye daha sakin bir adrese aktardı. Rezillik canım, aslında bunun kanuni bir atak sebebi olması lazım, katakuliye getiriliyoruz çünkü hakikaten ve cidden. Aramızda avukat olan birileri olsa da okusa ve yorum yapsa, tüketici olarak nasıl atağa geçilir böyle bir durumda diye.